04 listopada 2016 19:19 | Aktualności

RAJD DOLINĄ RADWI

15 października 2016r. odbył się V jesienny Rajd Pieszy „Doliną Radwi, Chotli i Chocieli”. Tegoroczny rajd związany był z obchodami Dnia Gryfa, które kończą obchody 750 – lecia miasta Koszalina.

Spotkaliśmy się w miejscowości Wietrzno w gminie Polanów, gdzie obejrzeliśmy neobarokowy pałac wzniesiony w 1920r. W okresie międzywojennym mieścił się w nim ośrodek szkoleniowy Hitlerjugend. Obecnie jest nieużytkowany i niestety niszczeje.

Później zielonym Szlakiem Doliny Radwi im. T Brzezińskiego wyruszyliśmy na 10 km wędrówkę zalesionymi terenami Obszaru Chronionego Krajobrazu „Dolina Radwi”. Po drodze niektórzy zbierali grzyby, a inni wspinali się na kolejne pagórki. Udało nam się zobaczyć ciekawy okaz jadalnego grzyba tzw. kozią brodę, który do niedawna był pod ochroną.

Po kilku godzinach dotarliśmy na Świętą Górę Polanowską o wys. 155 m n.p.m., która jest miejscem pielgrzymowania.  Na szczyt prowadziła droga krzyżowa z ludowymi rzeźbami. Tam przy drewnianej kaplicy obok pustelni ojców franciszkanów (wzorowanych na budownictwie kaszubskim)  wysłuchaliśmy opowieści koszalińskiego przewodnika PTTK pana W. Nowickiego o historii tego miejsca, a także o historii Księstwa Kaszubskiego i Koszalina, gryfie i Gryfitach. Byliśmy też przy źródełku zwanym Studnią Zdrowia, z którym związane są legendy o uzdrowieniach.

Rajd zakończył się w szkole Podstawowej w Polanowie. Pierwszy raz turystyczną grochówkę mieliśmy w wazach na stole i jedliśmy na porcelitowych talerzach.

Tym razem odbył się ustny konkurs krajoznawczy, w którym II miejsce zajęła Oliwia Stańczak z kl. V i III miejsce Oliwia Specyał również z kl. V. Wręczone zostały także dyplomy uczestnictwa i odznaki turystyczne:

• Złote Siedmiomilowe Buty – otrzymała Lena Gołuchowska z kl. I,
  • Małą Brązową OTP – Justyna Wisniewska z kl. IV,
  • Dyplom uczestnictwa odebrała Maja Gołuchowska z kl.IIIb.