Archiwum - Aktualności

23 maja 2011 13:07

RAJD Z OKAZJI 20 – LECIA STRAŻY GRANICZNEJ

W sobotę 14 maja 2011r. wybraliśmy się na  rajd, który zorganizowany był z  w 20 – lecie istnienia  Straży Granicznej.  Mimo, że był to wolny dzień  i wyjeżdżaliśmy już o 7.25 zebrała się dość liczna (22 osobowa) grupa  zapalonych turystów.

Po godzinie jazdy autokarem znaleźliśmy się na starcie rajdu w BOBOLINIE.  Zatrzymaliśmy się przy tablicach informacyjnych , które pokazywały największe na świecie działo kolejowe  - niemiecką  armatę DORA. Później przeszliśmy na wydmy, gdzie zobaczyliśmy  pozostałości  umocnień po istniejącym w latach 1937 – 1945 tajnym niemieckim poligonie doświadczalnym Rügenwaldemünde,  gdzie  dokonywano  prób właśnie z tym działem. Dowiedzieliśmy się, że w 1943r. miejsce to odwiedził sam Adolf Hitler.

Następnie  weszliśmy na teren Bazy Lotniczej Marynarki Wojennej. Szliśmy wyznaczoną drogą przez las, gdzie było mnóstwo komarów. Niektórzy zastosowali maskowanie lub oganianie gałązkami, ale i to niewiele pomagało. Ucieszyliśmy się, gdy zobaczyliśmy płytę lotniska rozświetloną przez słońce, a na niej dwa śmigłowce Mi – 14PŁ – Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa – SAR.  Spotkaliśmy się tam z lotnikami, którzy w ciekawy sposób przybliżyli nam pracę ratowników morskich. Można było podejść do śmigłowca, z bliska go obejrzeć i zrobić pamiątkową fotkę.

Po opuszczeniu  terenów wojskowych  ulicami DARŁÓWKA dotarliśmy do rozsuwanego mostu,  jedynego mostu tego typu na terenie Polski. Tam czekał na nas przewodnik, który powędrował z nami dalej i opowiadał o mijanych obiektach. Pierwszym była 22 metrowa latarnia morska, usytuowana przy wejściu do portu, wzniesiona w 1927r. W pobliżu zatrzymaliśmy się, aby trochę odpocząć i coś przekąsić.

Z nowymi siłami ruszyliśmy do DARŁOWA. Tam zobaczyliśmy:

• piękny Kościół Mariacki z XIV w, gdzie znajdują się sarkofagi  książąt pomorskich: Eryka I (króla Danii, Norwegii i Szwecji), Elżbiety (księżniczki duńskiej, żony ostatniego pomorskiego księcia Bogusława XIV) i  księżnej Jadwigi (żony Ulryka, brata Bogusława XIV);
  • Zamek Książąt Pomorskich z XIV w. – rezydencję książąt w latach 1372 – 1653;
  • barokowy Ratusz Miejski (z XVIII w.);
  • Pomnik Rybaka (z roku 1919 r.) - fontannę miejską;
  • Bramę Miejską (z XIV w.) - jedyną pozostałość murów obronnych.

Po zwiedzeniu miasta udaliśmy się na metę rajdu do Placówki Straży Granicznej, gdzie można było zjeść grochówkę i położyć się na trawie.

Jak zwykle wzięliśmy udział w konkursach i to z dużymi sukcesami.

W Konkursie wiedzy o Straży Granicznej I miejsce i puchar zdobyła Natalia Grajper kl.VI;

W konkursie krajoznawczym o Ziemi DarłowskiejII miejsce Karolina Michalewska, III miejsce Natalia Grajper kl.VI.

Wręczone zostały również odznaki:

Srebrne Siedmiomilowe Buty otrzymał najmłodszy turysta Filip Kondak kl. 0;

Turysta Przyrodnik – Mała Brązowa –  Krzysztof Gołuchowski kl.VI;

Turysta Ziemi Darłowskiej –  wszyscy  uczestnicy rajdu.

Do domu wróciliśmy dopiero o godzinie 17, ale warto było zobaczyć tyle ciekawych miejsc. A za 2 tygodnie kolejny rajd.